Katteleukæmi og katte aids

​Katteleukæmi og katteaids…2 meget farlige og smitsomme sygdomme hos katte.

Gennem det sidste halve år har vi på klinikken set flere og flere tilfælde af katteleukæmi og katteaids her på klinikken. Det er 2 meget lumske sygdomme, der kan komme snigende og ikke altid med de samme symptomer. Sygdommene kan give meget varierende symptomer og nogle gange er det først senere, man finder frem til disse sygdomme som den underliggende grund til katten er syg. Begge sygdomme er virus infektioner, altså meget forskelligt fra mennesket. Katteleukæmi smitter via blod og spyt og det kan tage op til 2-3 måneder fra katten er smittet til sygdommen kommer i udbrud. Katteaids smitter på samme måde.

Hvilke katte er så i farezonen??, ja visse katte er mere udsatte end andre katte. Sygdommene smitter begge ved parring og slagsmål. Derudover smitter katteleukæmi også ved anden tæt omgang mellem katte, f. eks. hvis de bruger samme madskål, vandskål eller kattebakke. Udekatte der ikke slås, davs. helst passer sig selv og løber fra slagsmål er i den mindste farezone, men kan stadig smittes ved et uheld. Udekatte der slås tit, er i stor fare, men i den størst risikogruppe finder vi de katte der parrer sig. Her vil der næsten ske smitteoverførsel ved hver parring. Derfor er den bedste beskyttelse, at få sin kat neutraliseret, således den ikke kan parre sig med en smittet kat. Vildkatte lever livet farligst, da de både slås og parrer sig jævnligt. Har du mange vildkatte i dit område, skal du passe på dine katte.

Når først din kat har fået sygdommen er der ingen helbredelse. Derfor er forebyggelse meget meget vigtig. Symptomerne på sygdommene kan være meget forskellige. Katteleukæmi viser sig i første omgang som utrivelighed, mathed, strittende hårlag, vægttab, træthed og forbigående feber. Senere vil sygdommen brede sig og symptomerne hos katten bliver værre. Sygdommen kan ramme mange forskellige organer i kroppen ud over blodet. Der kan ses kræft i knoglerne og i lymfesystemer. Der vil ses diarré, opkast, forskellige betændelser i øjne, mundhule og lunger, hoste og dårligt helende sår.

Katteaids viser sig med næsten samme symptomer, da det jo også her er tale om en sygdom, der nedbryder kattens immunsystem. Der ses utrivelighed, vægttab, kronisk feber, gentagne infektioner der er svære at slå ned med antibiotika, blodmangel og leversygdomme.

Når først din kat har fået sygdommen kan den ikke helbredes. Man kan forsøge at behandle syge dyr, og med medicin kan katten få nogle gode perioder, men ofte er symptomerne for alvorlige og katten bliver aflivet. Hvis man vælger at have katten hjemme og den er smittet, så skal den isoleres fra andre katte.

Hvordan kan man finde ud af om min kat har sygdommene? De fleste dyrlæger kan stille diagnosen ved en blodprøve. Efter 10 minutter har man svaret på om ens kat er syg pga. af disse vira eller ej.

Kan man ellers gøre noget for forebyggelse?? For sygdommen katteleukæmi findes en vaccine der kan hindre infektion med katteleukæmi virus, således din kat ikke kan smittes med denne sygdom, hvis den er vaccineret. Oftest gives denne vaccine i en sammensat vaccine der også hindre virus infektion mod kattesyge og katteinfluenza og vaccinationsprogrammet er det samme for alle 3 sygdomme. Man bør vaccinere katten/killingen når den er 12 og 16 uger gammel og derefter en årlig vaccination sammen med det årlige helbredstjek. Der findes på. ingen vaccine mod katteaids. Det skal dog pointeres at katteaids ikke kan smitte til mennesker, ej heller leukæmi eller fra mennesker til katte.

Snak med din dyrlæge om din kat er vaccineret mod katteleukæmi og sammen kan I tilrettelægge et forebyggelses program for dine katte.